Jak se balí nejenom slečny, ale i recyklované panely v Plastic Guys
Autorem je Míša dne 19. 8. 2024
Co jiní vyhazují, to oní zužitkují. Plastic Guys mění nadrcené kelímky a plastové zbytky na designové interiérové panely, které potkáte v nejrůznějších podnicích nejen po České republice.
Panely přitom nejsou žádní drobečkové. Ty největší měří 1,5 x 1 m a váží 20 kg, a tak nás zajímalo, jak je balí a převážejí. Do výroby v brněnském Jihomoravském inovačním centru a AdMasu nás zavedl Ondra Venclík, jedna ze dvou hlavních tváří Plastic Guys.
Skutečná cirkularita
S výrobou začali už na škole. Tehdy ještě desky tavili v pizza peci a hodně experimentovali. Dnes už mají prohřívaný lis, CNC stroj a vlastní výrobu, které šéfuje Jirka. V podstatě z pece přešli na velký grill.
Hlavním unikátem Plastic guys je, že desky jsou nejen recyklované, ale opravdu znovu recyklovatelné. „Vyrábíme je z jedné skupiny plastu bez příměsí. Jen tak se dají snadno znovu recyklovat. A pak znovu a znovu, dokonce až 10×,“ vysvětluje Ondra.
Rozdrcené kelímky od jogurtů, klávesnice, televize a ledničky. Z nich a dalších postindustriálních odpadů panely vznikají.
Celý byznys přitom táhnou k udržitelnosti. Ukázková spolupráce byla například s firmou Prusa. „Prusa nám dodala plastové odpady z filamentu. My jsme je přetavili na stolové desky a Prusa je má dodnes v jednacích místnostech.”
Až stoly doslouží, prostě se rozdrtí, roztaví a vyrobí se nové. Nebo se desky po 10 letech přebrousí a budou jako nové. „Tomu říkám skutečná cirkulární ekonomika. Tam míříme.”
Realizace pro Škoda auto byla taky super, jelikož měli požadavek, aby si dodavatelé po jejich výstavě materiály odebrali opět zpátky, ale i tak jsme za ně dostali zaplaceno.
Bez palety ani ránu
Desky teď nejčastěji míří k architektům a nábytkářským firmám, které z nich dělají třeba obložení kaváren, vybavení kanceláří nebo konferenční stoly.
Někdy k zákazníkovi jede jeden panel. Jindy 3, 30, ale i 230. Právě kvůli velikosti vše posílají na paletách. „Nechali jsme si vyrobit palety na míru. Po stranách mají o pár cm víc než klasická europaleta. Naše panely se na ně vejdou úplně přesně a bez přesahu.“
Největší desky dnes mají 1,5 x 1 metr. Přepravu proto řeší paletově.
Hlavním rizikem během přepravy je poškrábání desek – proto jde na paletu jako první dvouvrstvá vlnitá lepenka. „Mezi jednotlivé desky pak přichází obyčejný papír. Osvědčil se nám šedák v roli. Je levný, tak akorát pevný a 100% recyklovaný.“
Vlnitá lepenka a papír, i tak málo stačí, aby se desky nepoškrábaly.
Finální fixace stretch fólií a vázací páskou
Na závěr paletu překryjí další vlnitou lepenkou a celou paletu po obvodu zastrečují.
Zajímalo nás, proč stretch fólii nenahradí papírem? „Papír by desky na jednom místě neudržel,” říká Ondra. “Už jsme o tom uvažovali. Ale když jsme si spočítali uhlíkovou stopu, tak se ukázalo, že obaly nám tvoří jen nějakých 5 % emisí. Zbytek tvoří samotná výroba a získání surovin.“
Výroba jedné desky je už teď minimálně o 69 % šetrnější než deska z masivu. Ale pořád je, kam se posouvat. Proto teď pozornost zaměřují více na samotnou výrobu, kde můžou emisí ušetřit víc.
Balení palety do stretch fólie, které se dají opět recyklovat.
„Na závěr desky fixujeme vázacími páskami, které stahujeme páskovačkou.“ Zatím palet posílají takové množství, že si pohodlně vystačí s ručními páskovacími kleštěmi. Automatická páskovačka prý přijde na řadu, až rozjedou velkou linku v příštím roce.
Ruční páskovačka k finálnímu upevnění desek k paletě.
Poslední tečkou na celém balení je logo, které jasně říká, kdo za zásilkou stojí. „Šablonu jsme si tady vyrobili sami na CNC stroji.“
Logo na závěr stříkají sprejem.
„Přepravu nám optimalizuje Wereldo“
Takto zabalená paleta pak míří k zákazníkovi. „Na přepravu využíváme firmu Wereldo, kteří jsou partneři GEIS, GLS a DHL. Poslat paletu do Prahy nás pak nestojí 5000 Kč jako u TopTransu, ale třeba jen čtvrtinu ceny, protože Wereldo paletu přiloží jako další zboží a auto jede plné“.
Finálně zabalená paleta se třemi panely.
A jak to mají s reklamacemi?
Podle Ondry jsou desky v podstatě nerozbitné. „Jediné, co hrozí, je uštípnutí rohu. Tak jako u masivního dřeva. Stalo se nám to ale jen jednou, když řidiči spadla celá paleta z auta. To u produktu za 8 až 10 tisíc nepotěší.“
Zkušenosti Plastic guys ale ukazují, že i tak jednoduché balení, jako je kus papíru a vázací páska, můžou bohatě stačit na ochranu tak velkých a těžkých produktů, jako jsou jejich recyklované desky. Počkejte až budou vyrábět desky velké jako parkovací stání!